Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Multiprotokoll modul 4 i 1 för OpenTX
Jag håller på att hjälpa en bekant att samla sina RTF helikoptrar till en radio stället för en radio för varje helikopter.
Eftersom jag under många år flugit med FrSky Taranis X9D och även har en iRangeX IRX4 Plus multiprotokoll modul för att flyga diverse BNF modeller förslog jag att han skulle köpa en Taranis och en sån modul.

Fösta helikoptern var XK K110 och eftersom jag har en likadan var det ganska enkelt.
Protokollet är Futabas S-FHSS
CH1 - Ali
CH2 - Ele
CH3 - Thr
CH4 - Rud
CH6 - Pitch

Nästa maskin var WLToys V950 och eftersom den har fast programmerade trottel och pitch kurvor i gyrot på samma sätt som WLToys V977 är den inte lika enkel att göra som man vill.....
Protokollet är KN
CH1 - Ali
CH2 - Ele
CH3 - Thr / Pitch
CH4 - Rud
CH6 - trottel-hold (+100 - motor avstängd)
CH7 - Idelup (-100 - Normal, +100 - Idelup)
CH8 - 6G/3D (-100 - 6G, +100 - 3D)
CH9 - Max Pitch (Efter lite provande kom jag fram till att -5 var ett bra värde)

Sista maskinen är en Walkera V450D03 med ett RX2703H-D gyro / mottagare, här var det mer eller mindre "rakt på" efter att vi hittat rätt protokoll,  med det "lilla" undantaget att man mot bättre vetande SKA strömsätta helikoptern först och sen starta radion i "Auto bind mode", det har att göra med konstruktionen av protokollet DEVO.
Protokollet är DEVO
CH1 - Ali
CH2 - Ele
CH3 - Thr
CH4 - Rud
CH6 - Pitch

/Jonas
Reply
Har verifierat att man kan ge varje modell ett unikt mottagar ID både med S-FHSS och KN protokollet och förhindrar då att man väljer fel modellminne om man har flera modeller med unika inställningar.

/Jonas
Reply
Kör numera även Jumper T16 och är väldigt nöjd med funktionen.
OpenTX 2.3.5 har fullt stöd för denna eminenta radio.
Reply
Har uppdaterat min Jumper T16 med en intern 4 in 1 modul vilket gör att jag kan använda den ena modulen som mottagare för trådlös lärare - elev funktion mot min gamla Taranis X9D.
En helt underbar lösning!

Kör fortfarande OpenTX 2.3.5 men har uppdaterat FW i 4 in 1 modulerna till 1.3.0.91 för att få tillgång till RX protokollet.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)